
It considers the alt-right media personality Katie Hopkins, arguing that she co-opts simplistic histories of women’s silencing, including the figure of the persecuted witch, in order to position herself as a ‘brave’ and ‘trailblazing’ woman who is radically transgressing gendered communicative norms. This chapter interrogates the specific, racialised ways in which contemporary media seems to increasingly celebrate women’s speech that is ‘transgressive’ and ‘misbehaving’. Pour ce faire, nous analyserons quelques émissions produites pour Véro.tv, section de la plateforme ICI TOU.TV (3 fois par jour (2017)(2018), On change d'air (2019-), Une étape à la fois (2018)(2019), Rétroviseur (2018-), Sois (2017)(2018), Passion poussière (2019-)). Dans une perspective critique au croisement de la communication, des Cultural Studies et des études télévisuelles féministes (Spigel 1992 Brunsdon 2000 Wood 2009 Brunsdon et Spigel 2008 Lécossais 2016 Moseley, Wheatley et Wood 2017), nous proposons de mettre en lumière la manière dont les configurations du média télévisuel à l'ère numérique modulent la figure de l'animatrice et, par le fait même, (re)produisent le genre.


Par le présent article 1, nous voulons jeter les bases d'une étude inédite au Québec concernant la migration des animatrices télé, ou « personnalités télévisuelles » (Bennett 2008(Bennett et 2011, vers les nouveaux services francophones de télévision par contournement (TPC), à savoir les plateformes numériques de vidéo à la demande qui se multiplient actuellement sur le Web. Explicitly reframing fan studies within this theoretical and methodological context augments the understanding of many of the fundamental beliefs and principles underpinning the production of knowledge within fan studies, and helps refine the critical language used to frame and describe scholarly methodologies. Emotion and affect are important concerns for acafan scholarship to address, as they align fan studies with feminist traditions of personal and autobiographical writing that privilege subjectivity as a legitimate source of knowledge. Building on theorizations of the dual positionality of the acafan alongside feminist theorizations of self-reflexivity permits an exploration of how acafandom aligns with feminist methodological frameworks regarding researcher fragmentation and reflexivity. Examining the parallel debates taking place around knowledge, power, and reflexivity within feminist theory, feminist cultural studies, and fan studies illustrates how key methodological approaches within fan studies are deeply grounded in feminist epistemology and ontology. However, the implications of feminist methodological and epistemological frameworks within discussions of fan studies methodology are more often inferred than directly stated-or cited. Feminist cultural studies and feminist theory in genealogies of fan studies are taken for granted.
